«Навіщо любити ближнього?» – рабин Олександр Духовний

«Навіщо любити ближнього?» – рабин Олександр Духовний
Жовтень 20 15:02 2016 коментарів 2392 переглядів

Вчора у Київську Трьохсвятительську духовну семінарію завітали головний рабин Києва та України Олександр Духовний та його помічник Веніамін Євченко, які є представниками прогресивного юдаїзму. Прогресивний юдаїзм – це рух за оновлення юдаїзму, що виник у Європі в кінці 18 ст. На відміну від ортодоксального юдаїзму, ця течія підкреслює принцип прогресивного розвитку концепції та форм єврейської релігії, тобто прагне оновлення і реформи релігійних обрядів в дусі сучасності. Рух прогресивного юдаїзму вважає себе продовжувачем справи пророків Ізраїля і йде шляхом справедливості, милосердя та поваги до ближнього.

На початку зустрічі рабин запитав у семінарійної аудиторії: «Навіщо любити ближнього?» Роздуми над цим запитанням і були основною темою зустрічі.

Згідно Тори Бог творить людину на Свій образ і подобу. Це означає, що якщо Бог є справедливий і милосердний, то Він також вклав ці риси у своє творіння. В Законі є лише дві заповіді, за які передбачена винагорода: пошана до батьків і дбайливе ставлення до тварин, що вимагають від людини виявляти справедливість та милосердя. Отже, Господь благословляє людину, коли вона реалізує ці здібності у житті.

Виникає запитання, якою є кінцева мета сотворення людини? Згідно вчення юдаїзму, Бог творить в особі людини помічника. Головною життєвою метою людини є: виправляючи себе, виправити світ. Таким чином ми є здібні побудувати рай на землі. Згідно слів рабина Олександра, досконалий світ – «рай на землі» – настане тоді, коли остаточно запанують мир, милосердя та справедливість. Мир, який запанує між людьми є нагородою за вияв милосердя та дотримання справедливості.

Обраність та місію єврейського народу рабин пояснив за допомогою сучасного мідрашу про мобільний телефон. Мобільний телефон може сповняти свою функцію лише тоді, коли наявний достатньо сильний сигнал мережі. Сигнал в мережі забезпечується справним передавачем. Отже, маємо дві складові: передавач, який випромінює сигнал зв’язку і приймач, який його приймає. Подібним чином, Бог обирає народ, щоб він передав певне послання для світу. Головним посланням, яке має передати обраний народ є: любити ближнього, як самого себе. Таким чином, на землі зможуть запанувати мир, справедливість і милосердя, тоді настануть месіянські часи, тоді настане повноцінний шабат, тобто субота. Його ідея полягає не у відпочинку, не у свободі від праці, а, власне, у пануванні миру, милосердя й справедливості для всіх.

У Талмуді сказано: «Люби Бога в людях, яких Він створив». До Бога приходимо тільки через любов до ближнього, адже не можливо любити Бога, не любивши ближнього. В юдаїзмі головне – це примат дії, а не віри. У відповідності до юдаїзму призначення людини в світі – перетворення життєвої долі в місію життя: від пасивного, що знаходиться під впливом зовнішніх обставин існування, до активного буття. Це активне буття як раз полягає в тому, щоб навчитись виявляти діяльну любов до ближнього. Отже бачимо, що мета і сенс існування людини зводиться до любові. Коли любов запанує в світі, тоді повернеться на землю втрачений рай.

Висловлюємо щиру подяку нашим гостям, що згодились відвідати нас і поділись своїм поглядом на причину і мету існування людини. З усього сказаного бачимо, що маємо спільні цінності, які об’єднують нас. Нехай щире спілкування християн та євреїв посприяє глибшому взаємному пізнанню наших релігій та примножить братню любов у стражденному світі.

бр. Сергій Шевченко, IV курс КТДС