Глобальні виклики християнства

Глобальні виклики християнства
Жовтень 16 15:02 2016 коментарів 1217 переглядів

В суботу, 15 жовтня 2016 р., у Київській Трьохсвятительській духовній семінарії відбулася конференція на тему «Глобальні виклики християнства», що започатковує серію наукових конференцій, які відтепер на регулярній основі будуть проводитись у стінах КТДС. Доповідачем був наш викладач і доктор філософських наук о. Олег Шепетяк.

У першій частині конференції було розглянуто динаміку розвитку світових релігій. Отець Олег презентував статистику розподілу основних релігій серед світового населення у 2000 році і як вона змінилась за десятиліття.


З цих даних видно, що кількість християн за даний період зменшилась на 1,6%, кількість мусульман виросла на 3,6%, приріст серед індусів і буддистів склав 1,6% та 1,2% відповідно. Станом на 2010 р. християнство і надалі залишається найбільш чисельною релігією світу, складаючи 31,40% усього населення землі. Проте, якщо врахувати середній показник зменшення кількості християн 0,16% за рік, то можемо спрогнозувати, що приблизно у 2070 році мусульмани чисельно зрівняються з християнами, а після 2070 р. і надалі претендуватимуть на статус домінуючої релігії світу.

Демографічна ситуація у світі

Основною причиною кількісних змін релігій світу є демографічна ситуація. Як видно з графіка, найшвидше населення зростає в Африці та Азії, де є зосереджена основна частина мусульман, а також представлені індуїзм та буддизм. Натомість, маємо відмінний показник приросту населення у типово християнському середовищі: від 0 у Європі до 18 одиниць у Латинській Америці. Низька народжуваність прямо вказує на прогресування кризи сім’ї у традиційних християнських країнах. Серед причин, які підривають засади здорової сім’ї, були названі: гомосексуалізм, контрацепція, природне планування сім’ї, розлучення та ліберальні тенденції.

Друга частина – «Географічні та конфесійні трансформації християнства».

Ще століття назад основна частина всіх християн проживала в Європі. Вони становили 66,3% від усієї кількості вірних, натомість, сьогодні в Європі проживає лише четверта частина всіх християн – 25,9%. Однак маємо позитивну динаміку приросту християн в Америці, Африці, Азії та Океанії. За століття з 1910 по 2010 роки там відбулися такі зміни: Америка – з 27,1% до 36,8%, Азія та Океанія – з 4,5% до 13,1%, Африка – з 2,1% до 24,2%. Таким чином сьогодні вже не можемо говорити про європейський дух християнства, європейці вже не відіграють ключову роль у християнстві, що має важливі наслідки для церкви в цілому. Для прикладу, на даний момент лідером християнства є Америка, яка сьогодні має безпосередній вплив на тенденції розвитку католицької церкви, вибір папи з Латинської Америки є прямим наслідком цього. Ще століття тому африканці приймали християнство з Європи в тій формі, яка була звична для європейців, а сьогодні вони вже можуть говорити про власну самобутність.

Також на християнство впливає поділ християн на різні конфесії. За статисткою станом на 2011 рік 50,1% всіх християн становлять католики, 36,7% – протестанти, 11,9% православні та 1,3% – інші релігії. Протестантів є понад 40 тис. конфесій. Православні теж роздроблені. Така роздробленість створює проблеми у християнському діалозі.

Основними тезами сьогоднішньої конференції були: християнство більше не зосереджується у Європі. Основним репрезентатором християнства залишається Католицька Церква. Католики розсіяні по всьому світу і не зможуть довго пов’язуватися з греко-римською культурою (в Африці і Азії), яку успадкувала Європа, а через неї інші континенти. Також бачимо велику роздрібленість у протестантизмі, незважаючи на їхню велику кількість. Православ’я становить на сьогодні невелику кількість християнства. Також більша частина православ’я є підпорядкована політичній владі. І діалог між християнськими конфесіями є можливий виключно на основі Католицької церкви.

Досить цікава і корисна інформація, а особливо для тих осіб, які готуються до священства, оскільки ця статистика також стосується і нас українців. Висловлюємо подяку отцю Олегу за те, що показав нам реальне становище християнства у світі і його майбутню перспективу. Сьогоднішня конференція дала нам стимул, щоб ми, перебуваючи цей короткий час у семінарії, якомога ефективніше використали його для здобуття цінних знань, і змогли стати ревними і старанними працівниками у винограднику Христовому.

бр. Микола Шевців, IV курс КТДС